Chat with us, powered by LiveChat

Onze Blog

0

Firmware integreert met GLS

Als u zelf een pakjesdienst wil integreren in uw systeem of u bent nieuwsgierig wat er allemaal komt bij kijken, scrol dan eens door deze post, ik ga u vertellen hoe wij dit doen.

We splitsen dit op in 3 simpele stappen: het aanvragen van een etiket, het controleren van wat buiten gaat en het opvolgen van het pakje. Elke stap heeft zijn eigen technische uitdagingen maar met de juiste technologie wordt het een plezier.

Het GLS label

Om uw doos te versturen moet het natuurlijk een proper etiket hebben, daarom gebruiken wij de richtlijnen van GLS om hun etiket zo herkenbaar mogelijk te maken. Het is belangrijk dat wie deze collies in handen krijgt,  hij/zij meteen kan zien waar ze heen moeten, maar daar stopt het niet. Ook digitaal moet alle informatie beschikbaar zijn. Dit kan door middel van een 2D barcode.
barcode

Deze kleine barcode bevat al het nodige om een pakje veilig op zijn adres te bezorgen, adres, telefoonnummer, identificatie nummer, …

Hoe sneller GLS op de hoogte is van het pakje hoe beter ze kunnen plannen, opvolgen en voorzien wat er moet gebeuren. Dus ze zijn dan ook de eerste die worden ingelicht bij het aanmaken van een nieuwe collie. Na de aanvraag krijgen wij een ‘Tagstream’, deze is een stuk tekst die alle informatie van de stikker bevat, met de rapporten van Firmware kunnen we deze meteen printen en op onze collie kleven.

Een voorbeeld van een GLS label (hier zien we enkel de bovenkant)

gls label

Wat betekent dit voor de eindgebruiker?

Aangezien alle gegevens gekend zijn in het gecentraliseerde systeem van Firmware, volstaat het om een doos/pakje te maken voor een bestaande klant. Een druk op verzend en de sticker komt er uit, wij doen de rest.

Technisch: Via een socket request bij GLS op een door hen toegewezen IP-adres, krijgen we de Tagstream terug. We houden deze binnen de database bij, we loggen mogelijke uitzonderingen. We roepen SSRS services op met ons zelf ontworpen GLS rapport, deze exporteren we naar IMAGE formaat voor het direct printen op een label-printer. Voor de 2D barcodes binnen het rapport gebruiken we een 3rd party control.

Controle van GLS dozen bij het buitengaan

Unitech HT682
Wat mag vandaag vertrekken, wat niet?

De beste manier om stock te controleren en zeker te zijn dat enkel vertrekt wat mag vertrekken is 1 laatste manuele controle. En dit gaat het beste met onze scanner applicatie.

Iemand in de logistiek doet de voorbereiding, hij/zij gaat op basis van de customer shipments bepalen welke collies mogen vertrekken. Deze data komt dan automatisch op de scanners zodat de mensen in het magazijn meteen aan de slag kunnen met de laatste instructies.

De scanner heeft een heel makkelijke interface, hij laat zien wat wel en niet mag vertrekken bij het scannen van de collie, de scanner laat ook zien wat je tekort hebt en geeft je informatie over wat je aan het scannen bent. Als je klaar bent, communiceert deze terug met het centraal systeem om in de logistiek te laten weten hoe het scannen is verlopen. Zo weten we ook ten allen tijde wat effectief is verstuurd.

Technisch: Onze vaste stop voor scanners is Unitech, maar elk toestel dat Windows CE ondersteunt,  werkt met onze software. We hebben verschillende manieren van aanpak bij het overzetten / opvragen van gegevens op de scanners, rechtstreeks naar de database CRUD operaties doen, via tekst-files voorgekauwde data overzetten, classes serialiseren naar XML. Voor elke situatie gebruiken we de juiste technologie. De software die we schrijven binnen Windows CE is volgens de Microsoft standaarden, deze is geschreven voor uitbreidbaarheid en betrouwbaarheid. Meer over scanners schrijf ik een andere keer… De implementatie hier is heel eenvoudig maar cruciaal.

GLS Track & trace

De collie is gemaakt, de sticker zit er op, hij is op weg naar de klant, maar waar zit hij nu?

Track & trace heeft al een hele weg afgelegd naar transparantie, pakjesdiensten voorzien dit al, onze uitdaging is om goed te gaan integreren met deze service.

De exacte weblink waar het pakje te volgen is, wordt bijgehouden in ons eigen ontwikkeld ERP op de doos, zo kun je rechtstreeks van een doos, doorklikken naar de website van de pakjesdienst om meteen het juiste pakje te volgen. Ook kunnen we zo de links naar pakjes voorzien in een mailing naar onze klanten.

Om te zorgen dat mensen op de B2B website of intern via het ERP ook kunnen filteren op de exacte status van een doos, worden deze ‘s nachts gesynchroniseerd met de database van GLS.

Technisch: Het voorzien van de correcte links is kinderspel met de concatenatie van een basis link en de unieke box nummer. Bij het ’s nachts synchroniseren gebruiken we een API die toelaat om bulk of individuele calls te doen. De detail informatie die wij nodig achten verplicht ons om deze aparte calls te doen. Wat toe laat om een historiek van al onze collies bij te houden en achteraf statistieken te genereren.